Ahad, 10 Ogos 2008

Kisah 10 anak katak

Pada suatu hari, ada 10 anak katak riuh rendah berbincang tentang hebatnya sebuah menara yang baru siap dipasang di kampung mereka. Mereka saling puji memuji. Tidak kurang juga mengeji dan memperlekeh. Bagaimanapun dalam riuh rendah suara itu ada suara yang mencadangkan mereka menguji kemampuan diri dengan memanjat menara itu. Bila ditanya kepada rakan-rakan semua bersetuju. Lalu keesokkan hari selurun warga kata Kampung Sentosa berkerumun sepanjang tebing sungai hingga ke kaki menara. Masing-masing sibuk bercakap-cakap soal perlumbaan tersebut. Ada yang memuji, ada yang bersetuju, ada yang memberi motivasi, ada yang mengeji dan ada yang mencemuh.
Bagaimanapun 10 anak katak tidak mempedulikan semua cakap-cakap orang. Mereka sudah bersedia di garis permulaan di tebing Sungai Bahagia. Sebaik wisel ditiup, mereka terus melompat ke arus sungai yang berlari-lari anak. Masing-masing berusaha mengatasi rakan-rakan yang lain dengan gaya tersendiri.
Sesampai di tebing seberang, mereka terus memulakan misi memanjat tiang menara pemancar. Mereka mengerah seluruh kederat untuk memanjat tiang besi setinggi bangunan empat tingkat. Sampai sahaja jarak 10 kaki pertama seekor anak katak jatuh. Semua penonton di bawah terkejut. Ada yang mencemuh. Ada yang membantu. Sembilan lagi anak katak meneruskan perlumbaan mereka. Semakin tinggi mereka naik semakin anyak kudrat yang digunakan. Masuk jarak 15 kaki tiga ekor anak kata jatuh bedebut ke tanah. Ramai mengeleng-negelengkan kepala. Ada yang melaung meminta mereka turun. Ada yang kata itu kerja sia-sia. Ada yang turut memuji dan menyuruh terus berusaha. Enam ekor anak katak tatap meneruskan pejuangan mereka. Nasib masih tidak menyebelahi tiga lagi anak kata yang baru menceceah jarak 35 kaki. Tiga lagi anak katak meneruskan perjuangan. Masing-masing cuba sedaya upaya mendaki. Bagaimanapun 5 meter terakhir dua akan katak lagi tewas. Ketika itu semua penonton merayu sekor lagi anak katak turun dan membatalkan sahaja niatnya menawan puncak menara. Anak katak itu meneruskan pendakiannya. Dia kuatkan semangat. Dia nyalakan tekad. Dia tingkatkan kudrat. Akhirnya di berada dipuncak.
Moralnya :
Jika kita ingin berjaya dan meraih apa yang kita inginkan kita mestilah membutakan mata dan menulikan telinga. Cakap-cakap orang dan suasana sekitar banyak mempengaruhi pencapaian dan kelakuan kita. Jadi, sesekali jangan biarkan keadaan itu mempengaruhi tetapi biar diri kita membina pengaruh ke atas orang lain.

Tiada ulasan: