Jumaat, 1 Ogos 2008

Sedih?

Perbincangan Baru

Mengapa murung? Mengapa sedih? Mengapa berduka lara? Anda ada masalah? Boleh kita berkongsi masalah anda? Saya suka mendengar tentang masalah anda. Kalau sudi ceritakanlah. Kalau percayakan saya kita boleh berkongsi bersama. Saya sedia membantu anda. Mungkin ada yang saya boleh tolong anda.
Sebenarnya, hidup kita tidak lekang daripada masalah. Saya juga ada masalah. Jadi, kita berada dalam keadaan terpaksa atau mesti berhadapan dengan masalah yang silih berganti datang dalam hidup kita.
Bagaimanapun, kita mesti tahu bagaimana untuk menghadapinya. Semua masalah ada jalan penyelesaiannya. Kita mesti bijak menanganinya. Silap langkah kita akan berhadapan dengan masalah lebih besar dan mingkin menjadi semakin rumit dan parah.
Jadi, bersedialah menyelesaikannya sekarang. Berkongsilah dengan seseorang jika anda berasa tidak mampu menanggungnya seorang diri. Carilah orang yang boleh dipercayai. Hati-hati....mungkin ada juga yang cuba-cuba mengambil kesempatan daripada keadaan anda sekarang. Ada ramai yang bersifat dan bersikap demikian. Hindari mereka jika anda mengenali mereka. Jangan sesekali terperangkap dengan tipu mulihat mereka.
Sebaiknya, jumpalah kaunselor terlatih. Jika tidak sekurang-kurangnya berkongsilah dengan rakan karib anda atau mungkin saudara mara anda atau mungkin juga dengan ibu atau bapa anda sendiri. Apa salahnya kan? Cuma sekarang anda mesti keluarkan masalah yang ada daripada dalam diri anda. Segeralah cari jalan penyelesaiannya. Kalau sudi anda juga boleh berkongsi dengan saya. Jika anda mempercayai saya.

Tiada ulasan: