Khamis, 21 Ogos 2008

Kenapa tiba-tiba semangat menurun?

Ada orang kata, semangat kita seperti yoyo yang bertali. Sekejap boleh di atas dan sekejap boleh di bawah. Semuanya mengikut rentak pemain yoyo. Gaya dan gelagat pemain mempengaruhi rentak pergerakan yoyo. Begitu juga semangat. Kalau tidak dipupuk dan disemai setiap masa ia akan merosot dan bboleh menurun secara mendadak. Mengapa?

Hal ini disebabkan oleh banyak faktor. Antara faktor besar yang boleh mempengaruhi peningkatan dan penurunan semangat seseorang ialah keluarga, rakan-rakan, masyarakat, suasana sekitar, sosio ekonomi dan sebagainya. Faktor keluarga berkait rapat dengan hubungan kekeluargaan yang dibina oleh ibu bapa dan ahli keluarganya. Jika hubungan itu tidak harmoni, selalu berantakan maka hal itu boleh mendatangkan pengaruh yang kuat kepada ahli yang lain. Begitu juga dengan faktor rakan-rakan. Ada orang suka berkawan dengan sesiapa sahaja. Hal ini boleh dikaitkan dengan sikap tidak suka memilih bulu. Ada orang terlalu memilih rakan. Ada orang terlalu berhati-hati bila berkawan. Bagaimanapun semua itu mempunyai impak yang besar kepada diri kita. Silap langkah kita menjebakkan diri ke dalam kancah yang merosakkan.

Oleh itu, kita mesti sentiasa berhati-hati ketika memutuskan untuk berbuat sesuatu. jangan sampai keputusan dan tindakan kita boleh menjejaskan semangat dan masa depan kita, khasnya. Pupuklah semangat yang memuncak dalam diri kita agar tidak menurun secara tiba-tiba. Teruskan usaha anda hingga berjaya. Jumpa lagi.

Tiada ulasan: