Khamis, 31 Julai 2008

Hebatkah anda?


Hebatkah anda? Anda Hebat? Hebat?! Anda?


Semua orang pasti mahu jadi hebat. Hebat bertutur. Hebat berjalan. Hebat buat kerja. Hebat berceramah. Hebat menhasilkan sesuatu. Hebat dalam pelajaran. Hebat dalam kerjaya. Hebat dalam hidup. Hebat segala-galanya!


Betul ke kita ni hebat? Atau ada orang lain lebih hebat daripada kita? Anda tahu kita bukan sesiapapun. Kita hanyalah insan yang dilahirkan dan dibesarkan untuk hidup atas muka bumi milik Tuhan ini dengan seadanya. Cuma perasaan kita sahaja rasa kita hebat. Saya teringat dialog yang dituturkan oleh watak sang ayah dalam filem animasi Kung Fu Panda, "Jika kita mahu jadikannya sesuatu itu istimewa kita hanya perlu fikirkannya sahaja."


Betul ke? Memang betul. Jika kita tidak menganggap sesuatu itu hebat kita tidak rasa bahawa ia sesuatu yang hebat, termasuk diri kita sendiri.


Oleh itu, kita sentiasa ingatkan diri kita bahawa kita seorang yang hebat. Kita kuat. Kita mampu dan ada daya usaha untuk berjaya. Fikirkan dan tetapkan dalam kotak fikiran kita. Pastinya otak kita akan memproses data itu dan menterjemahkannya dalam bentuk tindakan atau kelakuan. Lihatlah hasilnya nanti. Pasti hebat. Ya, pasti hebat. Cubalah.

Tiada ulasan: